Utrustning och material kan vara dyrt, men är likväl viktigt för en säker och positiv upplevelse i naturen eller på läger. I scoutkåren tillhandahåller vi alltid gemensamt material såsom tält, stormkök, köksredskap, lyktor och kanoter. Vi har däremot begränsat med personlig utrustning att låna ut. Tack vare generös sponsring från Friluftsvaror (www.friluftsvaror.se) kan vi låna ut ett antal ryggsäckar, sovsäckar och liggunderlag för den som växt ut sin förra, funderar på att köpa eller bara vill prova på att hänga med ut i det gröna.

Inför de flesta arrangemang tillhandahåller avdelningsledarna packlista för just det arrangemanget. Här har vi en generell packlista som passar för de flesta tillfällen. Om ni är osäkra – tveka inte att höra av er till respektive avdelningsledare.

Lämna hemma

Precis som man inte får glömma viktig utrustning hemma är det vissa saker som gör rätt i att stanna hemma. Vissa saker kommer därför avdelningsledarna att be inte följer med på lägret eller hajken – vänligen respektera detta. Följande saker är vanligt att ledarna ber inte följer med på lägret.

Telefon

Mobiltelefon eller padda kan vara lockande att ta med på scoutaktivitet, speciellt om man får hemlängtan och vill ringa hem. Men för att ledarna skall kunna hjälpa till med just hemlängtan eller andra frågor är det viktigt att det inte ”sker i smyg”. Det går alltid bra att fråga ledaren om att få låna telefonen! Om man som förälder vill nå sitt barn går det också alltid bra att ringa ledarna som är med. Vi brukar vara duktiga på att ge ett par nummer, men titta annars på terminsprogrammet eller skicka ett mail.

Vill man ta bilder och föreviga upplevelsen kan man ta med en kamera istället om telefonen skall stanna hemma.

Godis och snacks

På scoutarrangemang skall man aldrig gå hungrig! Vi har alltid med oss rejält med mat och fika för en trevlig upplevelse och glada deltagare. Men ibland blir det svårt för ledarna att planera mathållning om scouterna har med sig stora mängder godis, läsk, kakor eller chips. Speciellt i de yngre åldrarna kommer därför ledarna be att dessa godsaker stannar hemma, även om det kan vara lockande att ta med sig.

Kniv

Knivlagen gäller även för scouter. Scouter är undantagna i de fall de använder kniv inom ramen för scoutaktivitet – men med det kommer ett stort ansvar. Inom Scouterna krävs därför att man har ett så kallat knivbevis (ett slags körkort för kniv inom Scouterna) för att själv få bära och använda kniv utan uppsikt av ledare. Detta tas vanligen som upptäckarscout, dvs. i 10-11-års åldern.

Vi har oftast med oss gemensamma knivar och sitter ofta och täljer tillsammans även på hajker och läger. Viktigt är då att scouter utan knivbevis alltid är under uppsikt av ledare och att de följer de regler vi har när det kommer till hantering av kniv.

Förslag på packlista

Res i:

• Scoutskjorta (eller motsvarande)
  • Byxor, shorts eller kjol (anpassa efter väder)
  • Bra skor (se skor nedan)
  • Ytterkläder om det behövs (t ex fleece och regnkläder ur packningen)

Packa i stor ryggsäck:

• Liggunderlag (standardbredd, inte för tjockt då det kan bli trångt i tältet)
  • Sovsäck
  • Pyjamas
  • Necessär med: tvål, tandborste, tandkräm, plåster och ev. mediciner
  • Liten handduk + badhandduk (ju tunnare desto bättre, tar mycket plats!)
  • Badkläder
  • Solskyddskräm
  • Myggstift
  • Ficklampa
  • Gosedjur
  • Påse till smutstvätt

Skor: (det ena paret på när du reser!)

• Stövlar eller vattentäta kängor
  • Lättare skor

Varma kläder:

• Varm tröja / fleece
  • Mössa, vantar och halsduk
  • Varma sockor
  • Underställ

Ombyte (anpassa antal till antal nätter)

• Långbyxor (1-2 par beroende på vad du reser i)
  • Shorts och/el. kjol (1-2 beroende på vad du reser i)
  • T-shirt (byte var/varannan dag)
  • Underkläder (byte varje dag)