Utmanare 15–18 år/Rover 19 år-

Äventyr på riktigt! I Scouterna hittar du både utmaningar och nya kompisar, oavsett var du bor eller hur du gammal du är. Att vara scout är att utmana. Dig själv, din omgivning och alla förutfattade meningar.

Tillsammans med kompisar får du uppleva utmanande friluftsliv och engagera er i samhällsfrågor.

I Scouterna är det alltid tillåtet att göra fel, men det är ofta när vi reflekterar som vi kommer på hur vi ska göra för att det ska bli rätt nästa gång.

Utmanare 15-18 år

För utmanarscouten, som oftast går i årskurs 9 och på gymnasiet, har fokus i livet skiftat. Från familjen till kamraterna och att vara en del av en grupp. Där fyller scoutgemenskapen ofta en central roll. Utmanaren söker sin identitet och prövar olika attribut som klädstil och musiksmak, men även värderingar. I processen ingår ställningstaganden inom livets alla områden – sexuell identitet, religiös identitet och politisk identitet.

I Scouterna ges större uppgifter i ett allt tydligare internationellt sammanhang. Man får ta ett stort ansvar samtidigt som det är okej att vara barnslig eller bara vara. Utmanarna får möjlighet att pröva avancerat friluftsliv och engagera sig djupt i samhällsfrågor.

Rover 19 år-

Som roverscout präglas livet av val. Många går gymnasiet och tar studenten i början av roverscouttiden. Ströjobb, osäkra framtidsplaner, studier på annan ort och flytt från föräldrarna är vanligt. Livsvalen och uppbrotten från kamrater och familj kan vara besvärliga att hantera. En trygg punkt kan vara att tillsammans med andra roverscouter arbeta med ett gemensamt projekt!

Om du är intresserad av någon specifik fråga är det enkelt att bygga upp ett projekt just kring detta område. Det gör att du verkligen kan engagera dig i något du brinner för. Som roverscout genomför du projekt, själv eller med andra och genom arbetet i de olika projekten växer du som människa. Du utvecklas som person och hjälper också andra att utvecklas. För att få stöd i din utveckling kan du ha en mentor i eller utanför Scouterna.

Vill du börja hos oss?

Är du sugen på att bli en del av vår scoutkår – antingen som ideellt engagerad eller medlem – fyll i formuläret här så hör vi av oss.